פרק ראשון: מבוא
עבודת חקר זו שאני מתחיל כעת נעשית לאחר ארבע שנים שבמהלכן פיתחתי יחד עם עמיתים את תוכנית לימוד החשיבה באמצעות משחקים. במסגרת חלק זה אנסה לבחון את התפתחות התוכנית כפי שאני רואה אותה במהלך התקופה הנדונה.
מטרת חלק זה היא לאפשר לקורא להבין את תפיסת העולם שמנחה אותי בבניית תוכנית לימוד החשיבה באמצעות משחקים, ובשלב מאוחר יותר בעבודה זו בכוונתי להעריך את הבנות הלומדים לגבי מטרות תוכנית זו. נושא זה של הבנות הלומדים יהווה את הציר המרכזי של מחקרנו והסיבה לכך נובעת מהצורך שלי כמורה חוקר לבחון את התייחסותם של שותפי המרכזיים בתהליך הלימודי – הלא הם הילדים. בסקירה זו אנסה לבחון את שנעשה ולהביא את הקורא להבנת השלב בתוכנית שבו אנו נמצאים כעת. מטרת המחקר כפי שתוצג בחלק השני של העבודה תהיה לשקף את הבנתם של הלומדים לגבי מטרות התוכנית ולבחון בצורה רפלקטיבית את הנושאים המרכזיים שמורה צריך להכיר טוב יותר בהתאם להבנתם ותפיסתם של הלומדים לגבי תוכנית לימוד החשיבה באמצעות משחקים . ניתן לומר כי תהליך העבודה שלי הוא לבצע הצלבה (TRIANGULATION) של התפיסות השונות שלי לעומת אלו של הלומדים לצורך הבנה עמוקה יותר של הפערים בין העולמות של הילדים – שלדעתי מבחינים בצורכיהם בצורה הטובה ביותר, לביני – המורה מפתח התוכנית ללימוד החשיבה באמצעות משחקים. אין זה תהליך קל כלל ועיקר עבורי, ואיני יודע לאן מסע זה יוליך את התוכנית ללימוד החשיבה ואותי באופן אישי. מאידך, אני חש כי זהו צורך אמיתי וחשוב למען הבנה טובה יותר וחיפוש עמוק יותר של כיווני ההתפתחות העתידיים.
להלן אנסה, כאמור, לסקור את התפתחות התוכנית ללימוד החשיבה ואת מטרות התוכנית מנקודת מבטי, ולשתף אתכם במחשבותיי ותחושותיי כמפתח התוכנית וכמורה שמעביר את התוכנית. כבר בהגדרה כפולה זו של תפקידי קיימת בעייתיות הנובעת מכך שאין תפקידים אלה חופפים, ולכן נוצרים מצבים של שיקולים מנוגדים בקבלת ההחלטות. מצב זה של זהויות משתנות, ולעתים אף מנוגדות, בא לידי ביטוי ביתר שאת במחקרי הנוכחי. אני משמש בתפקיד של חוקר, מורה, מפתח התוכנית, אדם חושב בעל נטיות אישיות.
מצב זה מהווה מקור להרבה מאוד קשיים במחקרי. לדוגמא, אין אני מצליח תמיד למנוע מהזהות שלי כמפתח התוכנית להשתלט על שיקול הדעת שלי כחוקר- מצב שבו אני עלול לאבד את אמינותי. לצורך התמודדות עם בעיה זו אנסה להיות ער למקרים השונים שבהם יש התנגשות בין דעותיי השונות ולשתף אתכם בדילמות המתעוררות. מאידך גיסא יש למצב זה גם יתרונות, בכך שרעיונות תאורטיים שאני מנסח זוכים לניסוי פרקטי מיידי ללא צורך בתיווך, ואגב כך אני משנה דברים, מתייחס לסוגיות השונות מכמה כיוונים, מתאימן למציאות ומוצא רעיונות חדשים בהתאם למשוב של הלומדים ולתחושותי השונות.
אודות חברת “אשכולות חשיבה”
> החברה נוסדה בשנת 1994 על ידי דן גנדלמן, שחמטאי ומומחה עולמי במשחוק החשיבה
> התכנית פועלת השנה בכ-350 מוסדות חינוך בכל מגזרי החברה הישראלית בפריסה ארצית
> לתכנית מעל 1,000,000 בוגרות ובוגרים במהלך כל שנות פעילותה
> התכנית כלולה במאגר התכניות החינוכיות של משרד החינוך
> התכנית זכתה גם להכרה בינלאומית, ופועלת בכ-40 מדינות בעולם תחת המותג Lab Mind