מי אנחנו

נעים להכיר, דני גנדלמן
ברצוני לשתף אתכם בבחירה המקצועית הגדולה שעשיתי בחיי!

מזה כ-38 שנים עיסוקי המרכזי הוא תחום המשחק והלמידה באמצעותו.

תחום זה זורם בדמי כבר מגיל 15 עת עסקתי בהדרכת שחמט ובגיל 24 הקמתי את חברת אשכולות חשיבה העוסקת בהקניית הרגלי חשיבה
והתנהגות באמצעות התהליך המשחקי למאות אלפי ילדים.
במהלך השנים פעילות זו הגיעה למקומות רבים בעולם וזכתה להכרה בינלאומית נרחבת תחת המותג MIND LAB.


כחלק חשוב בתהליך עסקנו בפיתוח מחקרי משמעותי שכלל סדרת מחקרים לתואר שני ושורת מחקרי שדה עם פרופסור DON GREEN מאוניברסיטת YALE שבארה״ב, שבחנו את ההבנה של הלומדים והשפעת האפקטיביות של התהליך המשחקי בתהליכי למידה.

באתר זה וביישומים הנוספים שיתלוו אליו, נשמח לשתף אתכם בניסיון רב השנים שלנו בתחום המשחק, לייעץ ולהתאים את המשחקים הטובים ביותר, לשתף בחומרים ועדכונים שוטפים בנושא משחקים התפתחות ולמידה.

באהבה,
דן וצוות אשכולות חשיבה

הצוות שלנו

דן גנדלמן
דן גנדלמן

בעלים ומייסד

ארז אלירז
ארז אלירז

מנכ״ל

ליאת יוסף
ליאת יוסף

 סמנכ"לית

רינת דקל
רינת דקל

מ. פיתוח

אילאיל רפאלי
אילאיל רפאלי

מ. חשבונות

טל לבדה
טל לבנדה

מ. תקשוב

אמרי מטלון
אמרי מטלון

מ. אזור מרכז ושרון

אתי בניזרי
אתי בניזרי

מ. אזור צפון

תמי נתנאל
תמי נתנאל

מ. אזור צפון

חגית דיוויס

מ. אזור ירושלים

לימור בן חמו
לימור בן חמו

מ. אזור דרום

השיטה שלנו

״חנוך לנער על פי דרכו״ (משלי)

שיטת אשכולות היא שיטה לאימון ולפיתוח מיומנויות חשיבה וכישורי חיים.
בבסיס שיטת אשכולות עומדת האמונה, הדרך הטובה ביותר ללמוד היא באמצעות חוויה חזקה ואותנטית 
שמשאירה טעם של עוד. חווית המשחק עונה להגדרה זו בדיוק – היא מהנה, סוחפת ומרתקת ולכן מעוררת מוטיבציה חזקה. חשוב לא פחות: חוויית המשחק מייצרת קרקע פורייה לאימון ותרגול של מיומנויות החשיבה וכישורי החיים.
דבריו של אפלטון מתמצתים את הרעיון:
'לא מתוך כפיה ילמד הנוער אלא מתוך משחק'.

מטרות השיטה

פיתוח המודעות

המודעות לתהליכי חשיבה היא חיונית לצמיחה אישית בכל תחומי החיים. שיטת אשכולות מדגישה את הצורך בחשיבה רפלקטיבית ומודעת, הבוחנת את תהליכי החשיבה ומאפשרת לתלמידים להתקדם בקצב שלהם.

הקניית מיומנויות חשיבה

בעידן המידע נודעת חשיבות מכרעת למיומנויות חשיבה יסודיות. שיטת אשכולות מקנה קשת מגוונת של מיומנויות: אסטרטגיות לפתרון בעיות, מודלים לקבלת החלטות, תהליכים של חקר וניהול מידע, חשיבה לוגית מתמטית, כישורים מילוליים ועוד.

חיזוק כישורי חיים

החוויה המשחקית מהווה כלי סימולטיבי רב עוצמה לחיזוק האינטליגנציה הרגשית והחברתית. היא מחייבת התמודדות עם מצבים של שיתוף פעולה ותחרות, ניצחון והפסד, כישלון והצלחה, ומחזקת את היכולת לנהל רגשות, לדחות סיפוקים ולגלות כוח רצון, התמדה ומשמעת עצמית. כך נוצרת קרקע פורייה לדיון ולהבנה מעמיקה של תהליכים רגשיים וחברתיים.

קישור והעברה בין תחומיים

היכולת לבצע העברה בין תחומית נחשבת בעיני חוקרים רבים לאחת ממיומנויות הלמידה החשובות ביותר. שיטת הלימוד הייחודית של אשכולות חשיבה יוצרת בסיס מארגן לתחומי החיים. באמצעות השיטה, התלמידים מפתחים את יכולתם למצוא קשרים בין תחומים שונים ומגוונים של החשיבה והפעילות האנושית, וכך לבצע העברה בין תחומית.

הפרופ׳ הווארד גארדנר, אשר ניסח את תיאוריית האינטליגנציות המרובות.

התיאוריה עוסקת בשונות הגדולה שקיימת בכישורים האישיים ובסגנונות הלמידה, וכתוצאה מכך – בסגנון ההוראה הגמיש, שנדרש כדי לפנות בהצלחה לכל התלמידים.

מתודולוגיה ואמצעים

תהליך הלימוד בשיטת אשכולות הוא פשוט ורב עוצמה. תחילת התהליך בחוויית המשחק של הילדים,
סופו ברכישת מיומנויות ותובנות מועילות לחיים האמיתיים, כאשר ביניהם נמצאת שיטת אשכולות.

משחקי חשיבה

דילמה
רפלקציה
פתרון בעיה
ניהול משאבים
קבלת החלטות
מכנה משותף
תכנון וביצוע

שלב ראשון

התלמידים לומדים אחד מתוך עשרות משחקי החשיבה המשמשים בתכנית, ומשחקים בו בצוותים. בסיוע המנחה, הם רוכשים "ארגז כלים" של אסטרטגיות משחק ומושגי חשיבה שמסייעים להם לשפר את כישורי המשחק שלהם.

שיטת אשכולות

דילמה
לימוד מכישלונות בשיטת המראות
שיתוף פעולה בשיטת הציפורים
שיטת הבלש לפתרון בעיות
שיטת הרמזור לקבלת החלטות
בחירה בין אפשרויות בשיטת עץ החשיבה
שיטת השרשרת לניהול המערכת

שלב שני

המנחה והתלמידים מסכמים את ההתנסות שלהם לידי מודל של חשיבה. המודל עשוי להתייחס לתהליכים קוגניטיביים שפועלים בזמן המשחק (לדוגמא, התמודדות עם בעיה או קבלת החלטה), או לתהליכים רגשיים וחברתיים (לדוגמא, הכרה בשגיאה או עבודה שיתופית בקבוצה).

החיים האמיתיים

גישור ופתרון סכסוכים
כישורי שפה
בעיות בחשבון
יחסים בין-אישיים
פרויקטים
מניעת אלימות
יישום בחיים

שלב שלישי

המנחה והתלמידים נעזרים במודל שגיבשו כבסיס לדיון במצבים שלקוחים מהחיים האמיתיים. כך התלמידים מצליחים ליישם את הידע שרכשו בחייהם – בלימודים, בעבודה, בעולמם הפנימי ובחייהם המשפחתיים והחברתיים.