אשכולות חשיבה - תשתית החשיבה תשפ"ב

מפחיתים אלימות :SEL באמצעות למידה חברתית רגשית תשפ”ב תשתית החשיבה

תשתית החשיבה תוכן העניינים תשתית החשיבה בסימן למידה חברתית רגשית ?SEL מה בין משחק ומשחוק לכיצד משתמשים בתשתית? משחקי חשיבה פוסטרים של שיטות החשיבה להנחיה SEL ערכת כרטיסיות חדש! “קלפים ומשחקים” - חוברת משחקי קלפים (דיגיטלית) חדש! 1 2 3 4 5 6 7 הפסקה משחקת מובילי חשיבה ונאמני חשיבה חונכות פרטנית סדנאות ייעודיות לתלמידים 8 9 11 12 פעילות הורים וילדים יום שיא בהנחיית תלמידים מעורבות חברתית של תלמידים 17 18 19 SEL סדנאות בנושאי משחק, הכלה והשתלמות “מאיץ הלמידה” כישורי חיים ומפתח הל”ב 13 14 15 כל מה שרציתם לדעת על תשתית החשיבה פרוייקטים לתלמידים פרוייקטים לצוות החינוכי פרוייקטים לקהילה ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

אנו רואים בבית הספר שותף אמיתי בהובלת תהליכי פיתוח חשיבה וכישורי חיים באמצעות מגוון התכניות שלנו, כאשר תשתית החשיבה מהווה נדבך רחב נוסף לפעילות. , והיא כוללת הצעות למגוון פרויקטים, למידה חברתית רגשיתהשנה, תשתית החשיבה בסימן תכנים ועזרי הוראה המהווים רובד נוסף, משלים להדרכה השוטפת. ?SEL מה זה היא מונח פסיכולוגי שמתייחס - למידה חברתית רגשית Social Emotional Learning לרכישת כישורים ומיומנויות כחלק בלתי נפרד מהחינוך ומההתפתחות העצמית. זהו, בעצם, תהליך מתמשך (תחשבו על ריצה למרחקים ארוכים...) באמצעותו ילדים מפתחים ומיישמים ידע, עמדות ומיומנויות נדרשות על מנת להפוך לבוגרים בריאים ועצמאים במאה הם: SEL . חמשת תחומי המפתח של ה- 21- ה למה זה כל כך חשוב? מהוות משאב משמעותי לאורך מעגל החיים וקשורות בטווח הארוך להצלחה SEL מיומנויות אקדמית, הצלחה בעבודה, ובריאות נפשית ופיזית טובה יותר. איך זה קשור למציאות בה אנו חיים? המציאות מסביבנו מורכבת וחסרת וודאות, וכדי להתמודד איתה בהצלחה, יש לפתח בקרב הילדות והילדים מיומנויות וכישורים שיסייעו להם בעתיד הקרוב והרחוק. קיימת עלייה עקבית במספר הילדים ובני הנוער המתמודדים עם מגוון מצוקות רגשיות. 1 תשתית החשיבה בסימן למידה חברתית רגשית ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת מודעות עצמית מודעות חברתית ניהול עצמי ניהול מערכות יחסים קבלת החלטות באופן אחראי 1 2 4 3 5 כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

משחק הוא הדרך הטבעית שלנו להתפתח, לצמוח וללמוד על עצמנו ועל אחרים, באווירה משתפת, כך שהלמידה הופכת לחוויה מעשירה שהנאה וסיפוק בצידה. המשחק הוא כלי מאתגר לפיתוח מיומנויות חשיבה וכישורי חיים, כמו בהיבט הקוגניטיבי פתרון בעיות, קבלת החלטות, ניהול זמן, תכנון ועוד. המשחק מהווה קרקע פוריה ליצירת תקשורת ואינטראקציות חברתיות בהיבט החברתי שונות, לעידוד שיתופי פעולה ולרכישת ערכים של קבלת האחר והשונה. המשחק מזמן אינספור הזדמנויות להתמודדות עם סיטואציות רגשיות, פשוטות בהיבט הרגשי ומורכבות, כמו הפסד, תסכול או אכזבה, ומשפיע על הדימוי העצמי והתפתחות ה”אני” שלנו. מה תמצאו בתשתית החשיבה? עושר של משחקים ועזרים, שיסייעו לכם לפתח ולהטמיע באופן משחקי וחווייתי את המיומנויות :SEL והכישורים של ה- 2 תשתית החשיבה ?SEL מה בין משחק ומשחוק למשחקי חשיבה כרטיסיות SEL להנחיה פוסטרים של שיטות החשיבה חוברת משחקי קלפים (דיגיטלית) אפודים זוהרים חוברת חוקי משחקים (דיגיטלית) חוברת פרויקטים (דיגיטלית) ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ” לכולם! מצויינות

3 תשתית החשיבה כיצד משתמשים בתשתית? מהן מטרות תשתית החשיבה? - הפחתת האלימות ויצירת אקלים בית ספרי מיטבי; - הרחבה ועיבוי של פעילות אשכולות בראייה רב שנתית; - מתן הזדמנות לתלמידות ותלמידים לשחק ביחד ולחזק בדרך זו את המיומנויות החברתיות והרגשיות שלהם; - יצירת תרבות חשיבה בית ספרית. התאימו בין תכני התשתית לצרכים ולרצונות שלכם התכנים והעזרים המוצגים במסמך זה נותנים מענה למטרות, רצונות וצרכים שונים של כל בית ספר. על מנת לצרוך את התשתית באופן המתאים לכם ביותר, כדאי לבצע חשיבה מקדימה: - האם בית הספר מעוניין לשלב הפסקות חווייתיות על מנת לעודד סביבת למידה נעימה? - האם לבית הספר יש שעות פרטניות במסגרת תכנית “אופק חדש”? - האם בית הספר מעוניין לתת כלי הדרכה ועזרי חשיבה לכלל המורים/הסייעות שבו? - האם לבית הספר חשוב לעודד פעילויות חברתיות ורגשיות בקרב תלמידיו? - האם בית הספר מעוניין להפוך לגורם משמעותי יותר בקרב הקהילה בה הוא פועל? שתפו תלמידים, הורים וצוות החינוך כדאי לשתף בתהליך בחירת התכנים והעזרים את המעגלים הרלוונטיים, ביניהם הצוות החינוכי של בית הספר (ובכללו מנהל/ת, מורים/ות, סייעים/ות ועוד), תלמידים והורים. שיתוף שכזה יאפשר בחירה מותאמת ומושכלת יותר של התכנים והעזרים לטובת מגוון התלמידים בבית הספר, על השונות הקיימת ביניהם. התייעצו גם עם מדריך/ת אשכולות כדאי לכם להתייעץ עם מדריך/ת אשכולות בבית הספר, אשר לצד היכרותם המעמיקה את תכני אשכולות ועזרי ההוראה השונים, הם שותפים לעשייה הבית ספרית, מכירים את התלמידות והתלמידים ויכולים לסייע בתהליך קבלת ההחלטות לגבי אופן השימוש בתשתית. או הציעו רעיונות משלכם! אתם מוזמנים לעשות שימוש מקורי ויצירתי אחר למשחקים, להפעלות ולעזרים שבתשתית החשיבה. אנחנו נשמח לשמוע על הרעיונות שלכם, אז אנא שתפו את מנהלת האזור שלכם במלל, בתמונות או בסרטונים. ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

תשתית החשיבה משחקי חשיבה 4 בתשתית החשיבה מגוון משחקי חשיבה איכותיים ומרתקים, המתאימים לשכבות הגיל השונות, ויכולים לשמש לביצוע מגוון רחב של פעילויות ופרויקטים: שרלוק סלפי ספיד שלוש, ארבע, מווו! פרצופים בריבוע מכשף מכושף צופן דה וינצ’י מנקלה מירוץ הצבעים וגם... חפיסות קלפים! ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

תשתית החשיבה פוסטרים של שיטות החשיבה 5 ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ” בתשתית החשיבה פוסטרים של שיטות נבחרות של אשכולות לתלייה בחדר חשיבה או על קיר חשיבה במקום מרכזי בבית הספר:

מה כוללת הערכה? :SEL מתוכן בחלוקה לחמשת תחומי המפתח ה- 5 . כרטיסיות 6 הערכה כוללת תשתית החשיבה להנחיה SEL ערכת כרטיסיות 6 מודעות עצמית מודעות חברתית ניהול עצמי ניהול מערכות יחסים קבלת החלטות באופן אחראי 1 2 4 3 5 !SEL בואו נדבר בכל כרטיסייה תמצאו המלצות להתייחסויות מילוליות או מעשיות בעבודה עם תלמידים, במטרה להטמיע אצלם את מושגי הלמידה החברתית רגשית, את הכישורים והמיומנויות הנדרשות: ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

תשתית החשיבה חוברת משחקי קלפים (דיגיטלית) 7 למה דווקא משחקי קלפים? כי הם זמינים לכולם! כי הם מתאימים לכל גיל! כי פשוט וקל לשחק בהם! כי אפשר לשחק בהם לבד, בזוג או בקבוצה! כי הם מזמנים התמודדות עם קשת רחבה של מיומנויות חברתיות ורגשיות! מה כוללת החוברת “קלפים ומשחקים”? משחקי קלפים 10 החוברת כוללת חוקי משחק של נבחרים ובכללם משחקים ליחיד, לזוגות או לקבוצה. חוקי המשחק מוצגים באמצעות מלל ותמונות להמחשה. :SEL משחקי קלפים ובחוברת זו מוצע חיבור ללמידה חברתית רגשית, שכן משחקי קלפים, בדומה למשחקים אחרים, מזמנים חוויות חברתיות ורגשיות למכביר. ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

פרוייקטים לתלמידים הפסקה משחקת 8 רציונל כחלק מחזון קבוצת אשכולות, אנו שואפים לראות את משחקי החשיבה כחלק מהתרבות הבית ספרית. פרויקט “הפסקה משחקת” יכול להשפיע לטובה על האקלים הבית ספרי ולהביא לצמצום מופעי אלימות בין התלמידים. הפרויקט, כחלק מעידוד מנהיגות צעירה מכילה, יופעל בהנהגתם של תלמידים נבחרים ובהנחייתם של מדריכי אשכולות, יאפשר הפסקות של פעילות משותפת סביב משחקים, חשיבה מעמיקה, סובלנות, הגינות, שיתוף פעולה ועוד. במסגרת ההפסקה ניתן להפעיל גם תחנות של משחק חופשי לתלמידי השכבות השונות. באחריות המנהיגים הצעירים: - לתכנן את לוחות הזמנים ומיקום הפעילות של ההפסקה הפעילה; - לפרסם את הפעילות בקרב השכבות השונות; - להגדיר את חלוקת המשחקים לשכבות השונות; - להכין כרטיסיות של חוקי המשחקים; - להסביר את מטרות המשחק וחוקיו לתלמידים השונים במהלך ההפסקה; - לאסוף את המשחקים ולדאוג לשלמותם ולתקינותם בתום ההפסקה; - לתכנן ואף לנהל תחרויות משחק בין תלמידי הכיתות בשכבה / בין תלמידי השכבות השונות / בין מורים לתלמידים וכד’. ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

פרוייקטים לתלמידים מובילי חשיבה ונאמני חשיבה 9 רציונל הקמת צוות מנהיגות מקרב תלמידי השכבות הבוגרות בבית הספר (ד’-ו’) אשר לומדים את תכנית אשכולות, ויהיו אחראים על הפעלת פרויקטים שונים בבית הספר לאורך השנה. הצוות יורכב מנציגי השכבות השונות, וייבחר בבחירות דמוקרטיות. מדריך אשכולות ומורה מתוך צוות ההוראה הבית ספרי, יילוו את התלמידים בהפעלת הפרויקטים השונים. מיהם מובילי החשיבה? צוות מנהיגות ייעודי שמוביל את כל הפרויקטים בתחום החשיבה בבית הספר, ומורכב ממספר תלמידות ותלמידים משכבות ד’-ו’ בבית הספר. הצוות ילווה על ידי מדריך אשכולות חשיבה. מיהם נאמני החשיבה? צוותים המובילים פרויקטים נבחרים, כאשר כל אחד מהצוותים אחראי על פרויקט אחד. כל הצוותים מורכבים מנציגים מתוך צוות מובילי החשיבה ונציגים מתוך השכבות השונות של בית הספר (נציג מכל שכבה). הנציגים מתוך צוות מובילי החשיבה הם אלו שאחראים להוביל את הפרויקט בשיתוף נציגי השכבות הצעירות. הצוותים מלווים על ידי מורה מתוך צוות בית הספר (מורה נוסף/ת על זה/ו שמוביל/ה את צוות מובילי החשיבה). מובילי חשיבה נאמני חשיבה: הפסקה משחקת נאמני חשיבה: חונכות אישית נאמני חשיבה: פינת חשיבה ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

כיצד מגייסים מובילי חשיבה ונאמני חשיבה? אנו מציעים לפרסם מסמך בנוסח הבא, ולחלק אותו בין הכיתות הרלוונטיות: נאמני חשיבה אם את או אתה: אחראי/ת סובלני/ת מסודר/ת ומאורגנ/ת וחשוב לך להפגין יכולת מנהיגות, לקחת אחריות חברתית ולהשפיע... מקומך עם אשכולות חשיבה! בואו והיו נאמני חשיבה ותוכלו לקחת חלק במגוון פרויקטים מעניינים ומאתגרים בבית הספר. הפרויקט הראשון שיופעל הוא הפסקה חושבת (הפסקה פעילה). נאמני החשיבה יהיו אחראים על המשחקים השייכים לבית הספר, יפעילו את המשחקים בזמן ההפסקה, יסבירו לשחקנים את כללי המשחקים וינהלו את מלאי משחקי החשיבה - כך שכל תלמידי בית הספר ישחקו להנאתם לאורך השנה. את ואתה, שחושבים שאתם מתאימים לתפקיד, מוזמנים להירשם אצל __________. בהצלחה! תשתית החשיבה מובילי חשיבה ונאמני חשיבה 10 ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

פרוייקטים לתלמידים חונכות פרטנית 11 רציונל נאמני חשיבה אשר לומדים את תכנית אשכולות חשיבה יגדירו פעילות פרטנית לפיתוח חשיבה בקרב תלמידות ותלמידים צעירים מהם, במטרה ליצור (גם) קשרים חברתיים בין השכבות. קריטריונים להפעלת הפרויקט - תלמידות ותלמידי הפרויקט ייקבעו על ידי מחנכת הכיתה; - מיקום המפגשים ותדירותם ייקבעו מראש; - הכיתה כולה תיחשף ליוזמה ותשחק במשחקי חשיבה שונים. מהם היתרונות לחונכות ולחונכים? - חיבור חברתי בין השכבות השונות בבית הספר; - התנסות חשובה בהדרכה פרטנית; - חיזוק כושר ההבעה בעל פה; - חיזוק הביטחון העצמי והאמונה ביכולות שלי ושל האחר. מהם היתרונות לילדים שאינם לומדים את תכנית אשכולות? - חשיפה למשחקי חשיבה חדשים; - משחק בקבוצה תוך שיתוף פעולה; - למידה חווייתית דרך משחק; - חיזוק מיומנויות וכישורי חיים בדרך מהנה. ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

רציונל אשכולות חשיבה מקיימת סדנאות חד פעמיות לתלמידים בנושאים מגוונים. בסדנאות אלו, אנו מקנים כלים ומחזקים מיומנויות באמצעות משחקים ועזרי הוראה ייחודיים, במסגרת קבוצות לימוד הטרוגניות המשלבות תלמידים שוני צרכים בחינוך הרגיל. נושאי הסדנאות - פתרון בעיות ועיכוב תגובה; - תקשורת ושיתוף פעולה. מה בסדנאות? - כיצד לנהל את הרגשות שלי?; - כיצד ללמוד מטעויות?; - הקניית מיומנויות ושיטות חשיבה ייחודיות לתכנית ההכלה של אשכולות; - שימוש בעזרי הוראה והמחשה ייעודיים לתכנית ההכלה. תשתית החשיבה סדנאות ייעודיות לתלמידים 12 ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

פרוייקטים לצוות החינוכי SEL סדנאות בנושאי משחק, הכלה ו- 13 רציונל הסדנאות המפגש האישי והמשחק ככלי מגשר יוצרים חוויה מקרבת ומהנה בין הצוות החינוכי לתלמידים, .חברתיים, רגשיים, קוגניטיביים וערכייםבאמצעותה ניתן לעסוק בנושאים אשכולות חשיבה מציעה השתלמויות לצוות החינוכי של בית הספר על מנת לתת בידו כלים לעבודה עצמאית בשעות הפרטניות בעבודה עם תלמיד יחיד או עם קבוצה של תלמידים. בהשתלמויות אלו נחשוף את צוות ההוראה לעולם המופלא של משחקי החשיבה ונציג את האפשרויות הרבות הטמונות במשחק ככלי עוצמתי ללימוד וליצירת מרקם חברתי מיטיב. בין נושאי הסדנאות: - המשחק ככלי חינוכי-לימודי; - שיטת אשכולות כדרך חיים; : פתרון בעיות, תקשורת, קבלת החלטות, שיתוף פעולה, תכנון ועוד. 21- - מיומנויות הלומד במאה ה סדנאות ייעודיות לצוות ההוראה להכלה ושילוב תלמידים שוני צרכים בחינוך הרגיל באמצעות משחקים סדנאות אלו פותחו במיוחד עבור תכנית ההכלה של משה”ח והן מתמקדות בהיבטים שונים של הכלה דרך משחק והפעלות משחקיות על פי מודל ייחודי. בין נושאי סדנאות ההכלה: ?SEL - מה הקשר בין משחק ומשחוק ל- - מה בין משחק להכלה? - למידה בכיתה ההטרוגנית באמצעות משחק - מודל אשכולות להכלה בכיתה ההטרוגנית - מרכיביו של שיעור הכלה מבית אשכולות ועוד בין חברי צוות הפיתוח: - מומחים למשחוק ולפיתוח תכנים לימודיים לכיתה ההטרוגנית - פסיכולוג חינוכי קליני ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ” מס’ תכנית 1459

סביבת לימוד וירטואלית וחדשנית, המיועדת לפיתוח = ” “מאיץ הלמידה (האשכול נלמד בכיתת המחשבים בבית מיומנויות למידה באמצעות משחקים הספר). מאיץ הלמידה סביבת הלימוד מבוססת על המתודולוגיה המוכחת של אשכולות, ומקנה ללומדים אסטרטגיות וכלים שימושיים לתכנון, ארגון והתמודדות עם הלחצים הכרוכים בעומס ,Accellium הלימודים. המאיץ משלב התנסות חווייתית באמצעות אימון מקוון במערכת המשתמשת במאמנים וירטואליים, בעלי בינה מלאכותית, כדי לפתח את מודעותם של התלמידים לתהליכי החשיבה שלהם. כל לומד מתקדם בקצב אישי וללא חשש מטעויות ומביקורת. נושאי האשכול פתרון בעיות, קבלת החלטות, גמישות מחשבתית, ניתוח והסקת מסקנות. המערכת מנתחת בזמן אמת נתונים רבים על תהליך הלמידה של המשתמש ומספקת משוב מדרבנת את הלומדים, Accelium , מיידי על ביצועים, חיזוקים חיוביים והמלצות לפעולה. בכך מעודדת תחקור עצמי ותורמת להפנמה של העקרונות האסטרטגיים הנלמדים. מטרות ההשתלמות - להקנות למורים הבנה בסיסית של מערכת מאיץ הלמידה; - לקרב את המורים אל עולמם הדיגיטלי של התלמידים; - לעודד את המורים לעשות שימוש במערכת מאיץ הלמידה גם במהלך בלימודים. פרוייקטים לצוות החינוכי השתלמות “מאיץ הלמידה” 14 ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

פרוייקטים לצוות החינוכי כישורי חיים ומפתח הל”ב 15 תכנית “מפתח הל”ב” מתמקדת בטיפוח ערכים ומיומנויות חברתיות בחיבור למעגלי הליבה החברתית-ערכית: מעגל קשרי פרט-קבוצה, מעגל החיים הכיתתי, מעגל החיים הבית-ספרי ומעגל החיים הלאומי - נקודות ציון בלוח השנה. התכנית נלמדת במהלך השנה במסגרת “שעת חינוך” ומאפשרת למדריכים לתת מענה ליעדים החינוכיים הניצבים בפניהם. בכל חודש, כל שכבה לומדת ומתנסה בתחום הערכי-חברתי במגוון רחב של נושאים. לדוגמא, הסילבוס של חודש תשרי שם דגש על שיתוף והשתתפות: הסילבוס של חודש חשוון שם דגש על מעורבות חברתית, וכך בכל חודש מושם דגש על אחד מהנושאים הבאים: קבלת השונות, ניהול קונפליקטים, אחריות, נתינה, עבודת צוות, כבוד הדדי, שיתוף, השתתפות, מעורבות חברתית, דומה וייחודי ועוד. פעילותה של התכנית מתמקדת סביב שיטת אשכולות, שיטה ייחודית לאימון ולפיתוח מיומנויות חשיבה וכישורי חיים באמצעות משחקי חשיבה. במהלך יותר משני עשורים של פעילות ענפה, השיטה יושמה בקנה מידה נרחב באמצעות תכניות הדרכה למוסדות חינוכיים בארץ ובעולם. הבסיס הרעיוני הייחודי של שיטת אשכולות מבוסס על התפישה שמשחקי חשיבה מהווים כלי סימולטיבי רב עצמה. משחקי חשיבה תורמים לשיפור המיומנויות הקוגניטיביות, להעמקת המודעות לתהליכי החשיבה ולהתמודדות טובה יותר עם עולם הרגש ועם סיטואציות חברתיות וערכיות. חוויית המשחק שעומדת במרכזן של תכניות ההדרכה מהנה, סוחפת ומרתקת, ולכן היא מעוררת מוטיבציה חזקה ומהווה בסיס לתהליך לימודי מעמיק. הניסיון המצטבר והמחקרים האקדמיים שבחנו את יעילות השיטה מוכיחים ששיטת אשכולות משפרת בצורה משמעותית את מיומנויות החשיבה ואת כישורי החיים של התלמידים. בהתאם לתפישה זו, תכנית אשכולותחשיבהמציעהמספר אשכולות לימוד אשר באמצעותם מושם דגש על מיומנויות הנלמדות דרך מפתח הל”ב. לדוגמא, אשכול ערכים, אשכול חברה, אשכול יזמות וחדשנות, אשכול תקשורת ועוד, אשר שמים דגש על טיפול בסוגיות חברתיות וערכיות שונות כגון: הזכות לכבוד והחובה לכבד, לקיחת אחריות, נתינה, שיתוף פעולה, ניהול קונפליקטים, עבודת צוות, שונות בין פרטים בקבוצה, נורמות וערכים ועוד. ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

הפעלת תכנית אשכולות כחלק מתכנית הלימודים הבית ספרית, לצד התפישה החברתיתערכית של תכנית מפתח הל”ב בשיעורי חינוך, מאפשרת למדריכי אשכולות לתת מענה חווייתי ומאתגר ליעדים החינוכיים שמציבה מערכת החינוך, תוך שימוש במשחקי חשיבה להמחשת סיטואציות יומיומיות. השימוש בכלי המשחקי מזמן באופן טבעי דיונים בנושאים כגון: סובלנות, רגישות, כבוד לאחר, כיבוד חוקים ועוד. כיצד בא הדבר לידי ביטוי? :1 דוגמה בחודש טבת המיומנות הנלמדת בשיעורי מפתח הל”ב היא ניהול קונפליקטים, תחת נושא הליבה “הקשר בין הפרט לקבוצה”. בכיתות ד’ שמים דגש על מימוש צרכי הפרט לצד מימוש צרכי הכלל. באמצעות הכלי המשחקי, אנו מלמדים את התלמידים שיטת חשיבה העוזרת לקבוצה לנהוג בצורה יעילה תוך התחשבות בכל פרט ופרט בקבוצה (שיטת הציפורים הנודדות). :2 דוגמה במסגרת אותו נושא ליבה, לומדים בכיתות א’ את הנושא “כוחו של איפוק במניעת הקונפליקט וניהולו”. ילדים, כמו גם מבוגרים, נתקלים בחיי היומיום בקונפליקטים שיוצרים הקנטות מילוליות, שמועות, רכילות, ויכוחים מילוליים ומאבקים פיזיים. מרביתם מתקשים בהתמודדות עם מצבים אלו. הכלי המשחקי מזמן סיטואציות אותן ניתן להעלות לדיון עם התלמידים, להבין את מקור אותו קונפליקט תוך מיפוי הסיבות שהובילו אליו וכך לדעת כיצד יש לנהל אותו. באמצעות המשחק אנו מציגים דילמות מוסריות שיאלצו את התלמידים לנתח את פעולותיהם, תוך שהם לוקחים בחשבון הן את הכוונות והן את ההשלכות של מעשיהם, וכן מכירים בקיומן של דעות שונות, דרכי חשיבה שונות, ובקיומה של קשת דעות רחבה. אשכולות הלימוד השונים העוסקים בתחום החברתי-ערכי נותנים מענה יישומי לערכים הנלמדים בבית הספר לאורך שנת הלימודים. פרוייקטים לצוות החינוכי כישורי חיים ומפתח הל”ב 16 ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

פרוייקטים לקהילה פעילות הורים וילדים 17 רציונל פעילות הורים וילדים או בני משפחה אחרים כמו סבים וסבתות עם ילדים, מהווה מפגש כיתתי מרתק של משחק וחשיבה. במהלך הפעילות, הילדים ובני משפחתם לומדים משחקי חשיבה מרתקים ומתנסים בהם ביחד, תוך חשיפה למספר שיטות חשיבה אותן לומדים התלמידים במהלך השנה. גם תלמידות ותלמידי התכנית יכולים ללמד משחקים... לא רק מדריך אשכולות יכול ללמד את התלמידים ובני משפחותיהם, אלא תלמידי התכנית עצמם יכולים ללמד את בני משפחתם חוקי משחקים שכבר למדו, ולאחר מכן לשחק איתם. מהן מטרות הפעילות המשותפת? - יצירת סביבה מאתגרת ומהנה לכל המשפחה; - איחוד המשפחה לשעה קלה של חשיבה והנאה; - חשיפת בני המשפחה לתכנים הנלמדים במפגשי אשכולות חשיבה בבית הספר; - סיכום תכנית הלימודים של אשכולות בדרך חווייתית ומיוחדת (עבור תלמידי התכנית); - מתן הזדמנות לתלמידות ותלמידי התכנית להנחות ולהוביל את הפעילות. מתי כדאי לקיים אותה? סביב חג/יום המשפחה, במסיבת סוף שנה או בכל מועד אחר שיתאים לכם. ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

רציונל אנו מעוניינים לקדם את תרבות החשיבה והמשחק בקרב כלל תלמידי בית הספר, תוך שילוב תלמידות ותלמידים בוגרים, אשר יבצעו משימות של הדרכה והנחיה במסגרת ימי שיא בית ספריים במגוון נושאים. מטרת הטמעת שיטות החשיבה והמיומנויות השונות היא לסייע בהתפתחותו של לומד עצמאי, היודע לבחון ולחקור תהליכי חשיבה, ולנצל את הכלים שרכש להתמודדות עם החיים עצמם. ביום שיא בנושא פתרון בעיות, למשל, ניתן לשלב תחנות הפעלה של משחקים העוסקים בפתרון בעיות בתוך הכיתות או בחצר בית הספר. מהי מטרת יום שיא בנושא פתרון בעיות, למשל? ליצור חיבור חווייתי לתחום פתרון הבעיות ולגלות יחד עם התלמידים כיצד ניתן לשפר את מיומנויות החשיבה בתחום באמצעות משחק והנאה. על אילו שיטות חשיבה יושם דגש ביום השיא? על שיטת הבלש, שיטת המסרטה, שיטת עץ החשיבה ושיטת הסולם. מהם היתרונות למדריכות ולמדריכים? - התנסות חשובה בהדרכה פרטנית או קבוצתית; - התנסות בעמידה מול קהל; - חיזוק כושר ההבעה בעל פה; - חיזוק הביטחון העצמי והאמונה ביכולות שלי ושל האחר. פרוייקטים לקהילה יום שיא בהנחיית תלמידים 18 ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

פרוייקטים לקהילה מעורבות חברתית של תלמידים 19 רציונל מטרת הפעילות היא לקדם מעורבות חברתית ברוח ההתנדבות בקרב התלמידות והתלמידים בבית הספר למען אוכלוסיות שונות, ולאפשר להם לתרום מידיעותיהם בנושא משחקי חשיבה, מיומנויות ושיטות חשיבה לטובת אוכלוסיות אלו. באילו אוכלוסיות מדובר? בתי אבות, בתי חולים, מרכז יום לקשיש, גני ילדים ועוד. וארבע”?... 80“ מי לא מכיר את הסדרה וארבע”, העוקבת אחרי גן ילדים 80“ בזמנו, הוקרנה בטלוויזיה סדרת דוקו-ריאליטי הנקראת ומשתתפיו. קשישות וקשישים, 10 , אליהם צורפו 4 ילדות וילדים בני 10 בגן זה, שהוקם בבית דיור מוגן, שולבו שעברו את גיל השמונים, מבית הדיור המוגן. הסדרה עוקבת אחרי התרומה של נוכחות הילדים הקטנים לקשישים בהיבטים קוגניטיביים, פיזיים ומנטליים, כמו גם תרומת הבילוי המשותף לילדים עצמם. גם באשכולות חשיבה מקדמים מעורבות חברתית רגשית. מזה שנים, אנו מעודדים פעילויות המחברות בין סוגים שונים של אוכלוסיות. .)17 ’ פעילות שכיחה מסוג זה היא פעילות הורים וילדים או סבים/סבתות וילדים וכד’ (ראו עמ המנהיגות והמנהיגים הצעירים של אשכולות מוזמנים להתערות בקהילה בה הם חיים, ויש בידם את הרצון ואת היכולות לתרום למגוון אוכלוסיות שתצאנה נשכרות מעשייה משותפת איתם. מוקד הפעילות המשותפת הוא, כמובן, המשחק! מהם היתרונות לתלמידות ולתלמידים המתנדבים? - חשיפה והיכרות עם השונים ממני, עם אוכלוסיות אחרות מגוונות; - התנסות בעמידה מול קהל; - הבנת החשיבות שבמתן עזרה לאחר והנאה מתחושת הסיפוק הנובעת מכך; - הגברת הביטחון העצמי והאמונה ביכולות שלי; - הזדמנות להפגנת ידע וכישורי משחק. ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

אילו הכנות מקדימות נדרשות? - בחירת יום מתאים לצוות בית הספר; - תיאום מראש עם הגורם אצלו יתקיים הפרויקט; - בחירת תלמידים שיובילו את התהליך כולו בעזרת מדריך/ת אשכולות; - תיאום הסעה למרכז הקהילתי בו מתקיים הפרויקט או לחילופין הגעה לבית הספר. תמונה זו מציגה פעילות משותפת של ילדות וילדי אשכולות בבית אבות. פרוייקטים לקהילה מעורבות חברתית של תלמידים 20 ל מ י ד ה ח ב ר ת י ת ר ג ש י ת כל הזכויות שמורות ל”אשכולות חשיבה ישראל בע”מ”

www.eshcolot.co.il 09-7944000 צוות אשכולות מאחל לכם הצלחה והנאה לאורך השנה! תשפ”ב תשתית החשיבה

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=