הפחתת אלימות בבתי הספר באמצעות כלי חשיבה
מאת: דן גנדלמן (MA במחקר חינוכי) ואילן מנור(MA פסיכולוג קליני חינוכי)
הקדמה
כולנו עדים בתקופה האחרונה לעלייה חדה ומהירה באירועי האלימות שפוקדים את מערכת החינוך, בייחוד עם פרוץ מגפת הקורונה והסגרים שבאו בעקבותיה, שהכתיבו ריחוק חברתי ולמידה מרחוק.
אלימות בקרב ילדים ובני נוער מתרחשת במקומות ובמצבים שונים מסיבות מגוונות, ביניהן פערים חברתיים ו/או לימודיים, חשיפה למסרים מעודדי אלימות במדיות השונות, היעדר סמכות מורית ו/או הורית, מצב רגשי נתון ועוד, והשאלה המתבקשת והבוערת היא: איך נצליח להתמודד, ואפילו להפחית, את האלימות הגואה?
מטרתו של מאמר זה להצביע על כשלי חשיבה מסויימים שמובילים לאלימות רגשית, פיזית ועוד, ולהציע שיטות ייחודיות להתמודדות איתם, שפותחו על ידי אשכולות חשיבה. המאמר עוסק בנושאים הבאים:
> חלק א‘: כשלי החשיבה המרכזיים של ילדים ובני נוער;
> חלק ב‘: כלי חשיבה לפיתוח מודעות עצמית וחברתית;
> חלק ג‘: הצעות ליישום כלי החשיבה בבתי הספר.
אודות חברת “אשכולות חשיבה”
> החברה נוסדה בשנת 1994 על ידי דן גנדלמן, שחמטאי ומומחה עולמי במשחוק החשיבה
> התכנית פועלת השנה בכ-350 מוסדות חינוך בכל מגזרי החברה הישראלית בפריסה ארצית
> לתכנית מעל 1,000,000 בוגרות ובוגרים במהלך כל שנות פעילותה
> התכנית כלולה במאגר התכניות החינוכיות של משרד החינוך
> התכנית זכתה גם להכרה בינלאומית, ופועלת בכ-40 מדינות בעולם תחת המותג Lab Mind