תשתית החשיבה - יישום פרויקטים בית ספריים

פרויקטים לצוות ההוראה 20 תכנית “מפתח הל”ב” מתמקדת בטיפוח ערכים ומיומנויות חברתיות בחיבור למעגלי הליבה החברתית-ערכית: מעגל קשרי פרט-קבוצה, מעגל החיים הכיתתי, מעגל החיים הבית-ספרי ומעגל החיים הלאומי - נקודות ציון בלוח השנה. התכנית נלמדת במהלך השנה במסגרת “שעת חינוך” ומאפשרת למדריכים לתת מענה ליעדים החינוכיים הניצבים בפניהם. בכל חודש, כל שכבה לומדת ומתנסה בתחום הערכי-חברתי במגוון רחב של נושאים. לדוגמא, הסילבוס של חודש תשרי שם דגש על שיתוף והשתתפות: הסילבוס של חודש חשוון שם דגש על מעורבות חברתית, וכך בכל חודש מושם דגש על אחד מהנושאים הבאים: קבלת השונות, ניהול קונפליקטים, אחריות, נתינה, עבודת צוות, כבוד הדדי, שיתוף, השתתפות, מעורבות חברתית, דומה וייחודי ועוד. פעילותה של התכנית מתמקדת סביב שיטת אשכולות, שיטה ייחודית לאימון ולפיתוח מיומנויות חשיבה וכישורי חיים באמצעות משחקי חשיבה. במהלך יותר משני עשורים של פעילות ענפה, השיטה יושמה בקנה מידה נרחב באמצעות תכניות הדרכה למוסדות חינוכיים בארץ ובעולם. הבסיס הרעיוני הייחודי של שיטת אשכולות מבוסס על התפישה שמשחקי חשיבה מהווים כלי סימולטיבי רב עצמה. משחקי חשיבה תורמים לשיפור המיומנויות הקוגניטיביות, להעמקת המודעות לתהליכי החשיבה ולהתמודדות טובה יותר עם עולם הרגש ועם סיטואציות חברתיות וערכיות. חוויית המשחק שעומדת במרכזן של תכניות ההדרכה מהנה, סוחפת ומרתקת, ולכן היא מעוררת מוטיבציה חזקה ומהווה בסיס לתהליך לימודי מעמיק. הניסיון המצטבר והמחקרים האקדמיים שבחנו את יעילות השיטה מוכיחים ששיטת אשכולות משפרת בצורה משמעותית את מיומנויות החשיבה ואת כישורי החיים של התלמידים. בהתאם לתפישה זו, תכנית אשכולות חשיבה מציעה מספר אשכולות לימוד אשר באמצעותם מושם דגש על מיומנויות הנלמדות דרך מפתח הל”ב. לדוגמא, אשכול ערכים, אשכול חברה, אשכול יזמות וחדשנות, אשכול תקשורת ועוד, אשר שמים דגש על טיפול בסוגיות חברתיות וערכיות שונות כגון: הזכות לכבוד והחובה לכבד, לקיחת אחריות, נתינה, שיתוף פעולה, ניהול קונפליקטים, עבודת צוות, שונות בין פרטים בקבוצה, נורמות וערכים ועוד. ומפתח הל”ב כישורי חיים

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=